Presentatie van ideeën

Denkkracht Utrecht Toolbox

Een online gereedschapskist met werkvormen voor brainstorms

Stichting Denkkracht Utrecht gelooft dat je aan de hand van verschillende perspectieven en creatieve werkvormen elke maatschappelijke uitdaging kunt oplossen. Inzichten die we de afgelopen jaren bij meer dan veertig opdrachtgevers hebben opgedaan delen we in de Denkkracht Utrecht Toolbox. In deze toolbox vind je een verzameling aan methoden, spel- en werkvormen die deelnemers van Denkkracht Utrecht inzetten bij het uitvoeren van een probleemanalyse, het formuleren van de juiste vraagstelling, bedenken van werkvormen voor brainstorms en energizers, en uiteindelijk de presentatie van ideeën en oplossingen voor lokale maatschappelijke uitdagingen.

De Denkkracht Utrecht Toolbox bevat creatieve werkvormen voor brainstorms, een (team)overleg, deelsessie of break-out, of bij een ‘dagje op de hei’. Interessant en relevant dus voor onder andere teammanagers, trainers en coaches, dagvoorzitters en organisatoren van activiteiten en evenementen. Iedereen die open staat voor het bedenken van nieuwe creatieve denkrichtingen.

Klik op de verschillende onderdelen voor tips & tools:

  • Probleemanalyse

    Krijg een goed beeld van de uitdaging en maak een probleem oplosbaar

  • Vraagstelling

    Belangrijke randvoorwaarden voor de ideale opdracht

  • Brainstormen

    Ontketen creativiteit, maak innovatie mogelijk en kom tot nieuwe waardevolle inzichten

  • Energizers

    Krijg deelnemers in beweging en breng energie (en plezier!) in de ruimte

  • Presentatie

    Ideeën en uitkomsten overbrengen op je opdrachtgever

Presentatie van ideeën

Breng je oplossingen en denkrichtingen effectief over op je opdrachtgever

Als je vanuit de brainstorm eenmaal verschillende oplossingen en denkrichtingen op de vraagstelling hebt bedacht, is het tijd om (een selectie van) je beste idee(ën) over te brengen op je opdrachtgever. Dat kan verbaal via een korte pitch of een wat langere presentatie, of visueel aan de hand van een poster, foto’s en slides.

presentatie van ideeën

Het is altijd goed om te bedenken dat jouw groep al enige tijd over het idee (en alle details) heeft nagedacht. De opdrachtgever komt nu voor het eerst in aanraking met jullie concept.

Hulpmiddelen voor de presentatie van ideeën

Bedenk goed wat in jullie situatie de beste en meest effectieve manier is om het idee over te brengen, die is namelijk sterk afhankelijk van je doelgroep.

Zijn alle probleemhouders bijvoorbeeld aanwezig, of moet je publiek enige tijd later jouw weer ideeën overbrengen op anderen? In dat laatste geval is het handig om je opdrachtgever een visueel eindproduct (in tekst en beeld) mee te geven. Zit je publiek te wachten op nieuwe denkrichtingen, of zijn ze juist geholpen bij concrete ideeën die meteen implementeerbaar zijn? Dat bepaalt namelijk het detailniveau van hetgeen je probeert over te brengen (denk aan: kosten & opbrengsten, inzet vanuit medewerkers, tijdsplanning, samenwerkingen).