Overbrengen van ideeën

Overbrengen van ideeën


Als je vanuit de brainstorm eenmaal verschillende oplossingen en denkrichtingen op de vraagstelling hebt bedacht, is het tijd om (een selectie van) je beste ideeën over te brengen op je opdrachtgever. Ideeën effectief overbrengen kan verbaal via een korte pitch of een wat langere presentatie, of visueel aan de hand van een poster, foto’s en slides.

Het is altijd goed om te bedenken dat jouw groep al enige tijd over het idee (en alle details) heeft nagedacht. De opdrachtgever komt nu voor het eerst in aanraking met jullie concept. Bedenk goed wat in jullie situatie de beste en meest effectieve manier is om het idee over te brengen, die is namelijk sterk afhankelijk van je doelgroep.

overbrengen van ideeën

Zijn alle probleemhouders bijvoorbeeld aanwezig, of moet je publiek enige tijd later jouw weer ideeën overbrengen op anderen? In dat laatste geval is het handig om je opdrachtgever een visueel eindproduct (in tekst en beeld) mee te geven.

Zit je publiek te wachten op nieuwe denkrichtingen, of zijn ze juist geholpen bij concrete ideeën die meteen implementeerbaar zijn? Dat bepaalt namelijk het detailniveau van hetgeen je probeert over te brengen. Denk hierbij aan het beschrijven van kosten & opbrengsten, de benodigde inzet vanuit medewerkers, een voorgestelde tijdsplanning en mogelijke samenwerkingen in het aanpakken van het probleem.

Hulpmiddelen voor het overbrengen van ideeën

Hieronder staan verschillende hulpmiddelen voor de presentatie van ideeën. Zet één of meerdere hulpmiddelen in en breng je oplossingen en denkrichtingen effectief over op je opdrachtgever.

Engelstalig

– 30 Ways to Present a New Idea (InnovationManagement)
– Business Model Canvas (Innovation and entrepeneurship in education)
– Create a pitch (IDEO)
– Roadmap (IDEO)
– Stakeholder Map & Matrix (Mitre)
– Ten Simple Rules for a Good Poster Presentation (NCBI)

Nederlandstalig

– De beste oplossingen vind je door ideeën te visualiseren (HatRabbits)
– Effectief visualiseren (Frankwatching)
– Manieren op prototypes te maken (pg. 72, Koninklijke Bibliotheek)
– Online je eigen prachtige infographics met Canva (Canva)
– Pecha Kucha (Wikiwijs)
– Pitch je idee met prototype (Frankwatchting)
– Vertel je verhaal (pg. 105, Koninklijke Bibliotheek)

Denkkracht Utrecht Toolbox

De Denkkracht Utrecht Toolbox is een online overzicht van creatieve werkvormen. Bruikbaar voor iedereen die aan de slag gaat met het bedenken van nieuwe denkrichtingen en concrete ideeën.

Handig voor brainstorms, een (team)overleg, deelsessie of break-out, of bij een ‘dagje op de hei’.

Volg ons!

Over Denkkracht Utrecht

Stichting Denkkracht Utrecht gelooft dat je aan de hand van verschillende perspectieven en creatieve werkvormen elke maatschappelijke uitdaging kunt oplossen.

Denkkracht Utrecht is een denktank die bestaat uit 25 young professionals. Utrecht is voor dit netwerk de bindende factor: deelnemers wonen of werken in de stad, of hebben er gestudeerd. De young professionals hebben een flinke dosis ambitie en een hart voor de publieke zaak. In het dagelijks leven zijn zij actief in verschillende sectoren en functies.

> Opdrachtgevers
> Deelnemers