Utrechtse ondernemers op weg geholpen door Provincie Utrecht & DKU

De regio Utrecht behoort tot de top van de meest concurrerende regio’s in Europa. Hoewel het goed gaat met de regionale economie, worden ondernemers tegelijkertijd geconfronteerd met ontwikkelingen zoals een veranderende arbeidsmarkt, nieuwe bedrijfs- en verdienmodellen, snel opvolgende innovaties en natuurlijk, de economische impact van corona.

Iedere ondernemer, groot of klein, moet innoveren om het aantal ontwikkelingen bij te kunnen benen. Dat brengt allerlei vragen met zich mee: hoe houd ik mij als ondernemer tijdens de start van mijn parcours, midden in het peloton of in de kopgroep staande? En: wie zit er eigenlijk in mijn volgauto om mij de nodige assistentie te kunnen verlenen?

Er is een breed regionaal speelveld van publieke dienstverleners die ondernemers met hun vragen kunnen helpen: de 26 Utrechtse gemeenten, de Kamer van Koophandel, MKB-Nederland Midden, de Economic Board Utrecht, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij regio Utrecht, het samenwerkingsverband Utrecht10 en de Provincie Utrecht. In een online Denklab dacht DKU samen met de Provincie Utrecht en haar partners in de regio na over hoe ze (MKB-)ondernemers nog beter met hun aanbod op gebied van corona-ondersteuning, arbeidsmarktvraagstukken, innovatie, digitalisering en business development kunnen bereiken.

We startten met het brainstormen over welk aanbod een MKB-ondernemer zou kunnen helpen om beter met het brede scala van ontwikkelingen om te kunnen gaan. Zou een regionaal investeringsplatform bijvoorbeeld kunnen helpen om zicht te houden op innovaties en concurrentie? En zouden ‘meet de (co-)founder’ dagen kunnen helpen om meer mensen richting het ondernemerschap te bewegen? Ook plaatsten we onszelf in de schoenen van inspirerende ondernemingen zoals Picnic, Jinc en Coolblue en vroegen ons af hoe zij het dienstverleningsvraagstuk van de Provincie Utrecht en haar partners zouden oplossen. Onder andere het bieden van maatwerk, het creëren van duidelijke branding en het uitvoeren van meer marktonderzoek werden hierbij genoemd.

In vijf pitches presenteerden we onze ideeën richting gedeputeerde Robert Strijk en andere aanwezigen van de provincie en haar partners. Ludiek geïllustreerd door onder meer een belronde van het kastje naar de muur, wielrenbeeldspraak over de tocht van ondernemers en een frustrerende zoektocht van horecaondernemers langs allerlei online loketten leek het organiseren van een herkenbaar aanspreekpunt een belangrijke aanbeveling. Verschillende vormen werden geopperd, onder meer een centraal nummer – ‘0900-MKB’ – of een digitaal ondernemersplatform waardoor ondersteuning meer gebundeld kan worden aangeboden. Een rol van verbindende factor werd tevens gezien voor lokale ondernemersverenigingen die de taal van de ondernemers spreken en makkelijker kunnen signaleren en doorverwijzen. Als laatste lijkt ambassadeurschap, zoals vanuit eerder geholpen ondernemers die door het oerwoud van dienstverleners helpen navigeren of vanuit de Utrechtse Elon Musks belangrijk voor meer bewustwording in de regio. Voldoende tips om Utrechtse ondernemers van vliegende start tot spetterende finish te begeleiden!

 

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten.