Scala aan ideeën en inspiratie voor JobOn

Denkkracht Utrecht helpt de komende maanden Utrechtse maatschappelijke organisaties en ondernemers gratis in grote digitale brainstormsessies. De deelnemers denken mee over creatieve oplossingen om de coronacrisis door te komen.

De derde sessie werd gehouden met JobOn (voorheen DeBroekriem), een landelijke community voor werkzoekenden. De gemeenschap is er voor iedereen die op zoek is naar een baan. Vanuit Utrecht worden lokale en vrijwillige eventmanagers aangestuurd, die in hun stad of regio workshops, sollicitatietrainingen en netwerkevenementen organiseren. Maar ook voor mensen mét een baan heeft Job On veel te bieden, zoals trainingen en e-learnings.

Online ontwikkeling in stroomversnelling

De ochtend begon met een creatieve kennismaking waarin de deelnemers uitlegden wat ze zelf aan JobOn kunnen hebben. Daarna vertelde opdrachtgever Pieter Vermeer meer over de organisatie en het vraagstuk. Vlak voor de quarantainemaatregelen van kracht gingen, was JobOn al gestart met online trainingen en workshops als aanvulling op het normale aanbod. Nu de fysieke activiteiten geen doorgang kunnen vinden, is deze ontwikkeling in een stroomversnelling geraakt. Dit vergt aanpassingen en nieuwe input. Tegelijkertijd wordt de organisatie nu alleen maar relevanter. Veel mensen verliezen hun baan en voor veel anderen geeft deze tijd aanleiding om te reflecteren op hun loopbaan.

De nieuwe situatie van JobOn biedt uitdagingen, maar ook kansen voor een vraagstuk dat al langer loopt: ‘hoe kan JobOn haar netwerk divers houden en meer jongeren bereiken?’ In de brainstormsessie gingen de deelnemers met deze vraag aan de slag, met als doel om zoveel mogelijk nieuwe ideeën te genereren.

In kleinere groepen hielden de deelnemers drie brainstormrondes. In de eerste brainstorm gingen ze op zoek naar de kern van het probleem en wat jongeren belangrijk vinden. Daarna werd getracht in de uitdaging (een vergrijzend ledenbestand) op zoek te gaan naar mogelijkheden: wat hebben ouderen jongeren te bieden, en andersom? Tot slot werd de input samengebracht in allerlei outside of the box-ideeën, zowel wat betreft de activiteiten, het netwerk als de communicatie en promotie.

Een scala aan nieuwe ideeën

De resulterende ideeën werden aan het eind van de sessie gepitcht aan opdrachtgever Pieter Vermeer. Suggesties liepen uiteen van verbeteringen van de Instagrampagina tot een festival, en van persoonlijke giftcards naar suggesties voor een dagstructuur bij werkzoekenden. Opdrachtgever Pieter Vermeer reageerde enthousiast en verwachtte zowel maandagochtend als op langere termijn met alle nieuwe input aan de slag te kunnen.

Heeft jouw organisatie ook behoefte aan ideeën hoe omgegaan kan worden met de anderhalvemetersamenleving? Neem dan contact met ons op.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten.