FC Utrecht: veel meer dan een voetbalclub

“UUUUUU!!!” Uit de kelen van 25 deelnemers klinkt de strijdkreet van FC Utrecht al indrukwekkend, maar samen met de duizenden fanatieke aanhangers op de ‘Bunnikside’ is het een geluidsmuur waar je kippenvel van krijgt. Dit ondervonden we aan den lijve toen we in aanloop naar de DenkkrachtCentrale bij FC Utrecht een wedstrijd bijwoonden in stadion Galgenwaard. Een goede start om een gevoel te krijgen bij de club die Utrecht in de Eredivisie vertegenwoordigt. Dat FC Utrecht in 2004 de beker won, hoef je weinig Utrechters te vertellen. Maar veel mensen weten niet dat FC Utrecht ook buiten het stadion goed werk verricht. Na Feyenoord is de club uit de Domstad de Eredivisieploeg die het meeste aan maatschappelijke werk doet. Dat gebeurt vanuit de stichting FC Utrecht Maatschappelijk.

Betrekken van FC Utrecht supporters

FC Utrecht Maatschappelijk streeft met de organisatie van activiteiten voor jongeren, ouderen en supporters naar een inclusieve samenleving. Ondanks de fanatieke aanhang en naamsbekendheid van de voetbaltak, lukt het de stichting moeilijk om supporters te betrekken bij haar projecten. De vraag tijdens de vijfde DKC van het jaar was dan ook: ‘Hoe kan FC Utrecht de supporters als ambassadeur laten bijdragen aan FC Utrecht Maatschappelijk.’

Na een kijkje in de kleedkamers en een blik op het veld gingen we aan de hand van nieuwe werkvormen aan de slag met deze bijzondere vraag. Om ervoor te zorgen dat onze ideeën ook echt passen bij FC Utrecht, werden we tijdens de brainstormsessies bijgestaan door verschillende betrokken supporters en medewerkers. Zij dachten mee hoe we mensen met een hart voor FC Utrecht ook warm krijgen voor de gebeurtenissen buiten het veld. En niet zonder resultaat!

fc-utrecht-maatschappelijkUiteenlopende ideeën voor FC Utrecht Maatschappelijk

De sessies leidden tot een aantal uiteenlopende ideeën. Zo werd geopperd om een speciaal ‘clubhuis van de stad’ in te richten waar supporters, vrijwilligers en medewerkers elkaar kunnen ontmoeten. Ook was er het idee om jaarlijks een speciale FC Utrecht Maatschappelijk Cup te organiseren. Een rode lijn in veel van de ideeën was dat de stichting zichzelf beter kan profileren en prominenter naar buiten moet durven te treden. Een nieuwe naam en logo werden vaak voorgesteld als verbetering. Ook een duidelijkere integratie van de lopende maatschappelijke projecten in de app van FC Utrecht was een oplossing die werd aangedragen.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten.