DKU kijkt in de spiegel: hoe krijgen we millennials warm voor de natuur?

Als het vele wandelen het afgelopen jaar één ding duidelijk heeft gemaakt, is het wel dit: ook in onze eigen provincie Utrecht is er veel natuurschoon te vinden. Utrechts Landschap levert daar een belangrijke bijdrage aan. Deze organisatie beschermt en beheert zo’n zesduizend hectare natuur in de provincie en behoudt cultureel erfgoed, waaronder Kasteel Loenersloot. En dat al sinds 1927. In ontwikkeling blijven is dan ook een hoeksteen van de stichting. DKU helpt daar graag bij. Na een succesvolle opdracht in 2020, waren we ook dit jaar weer te gast bij Utrechts Landschap.

Op Landgoed Oostbroek in De Bilt, omgeven door groen en kwetterende vogels, kwamen de Denkkrachters voor het eerst dit jaar fysiek bijeen om het Utrechts Landschap een inkijkje in de hoofden van millennials te geven. Het Utrechts Landschap wil deze doelgroep beter bereiken en begrijpen was deze generatie zou motiveren om natuurorganisaties te steunen. Hoe ziet Utrechts Landschap 2.0 er uit? Waar moet dé natuurorganisatie voor millennials aan voldoen?

De dag begon met veel zelfreflectie. In kleine groepjes bespraken we met elkaar welke waarden belangrijk zijn in ons leven, zoals ruimdenkendheid, nieuwsgierigheid en de natuur beschermen. Maar hoe passen we deze waarden toe in de praktijk? De volgende brainstorm, ‘over de streep’, dwong ons om ook daarop te reflecteren. Wie was er de afgelopen week nog in de natuur geweest? Koop je biologisch eten of ga je voor de kiloknaller? Neem je vaker het OV of de auto? Later op de dag dachten we na over redenen waarom we geen of juist wel geld geven aan goede doelen. Zo bleken gebrek aan transparantie, geen zin om gespamd te worden door een organisatie en keuzestress bij een enorme hoeveelheid aan goede doelen voor veel mensen een horde om te doneren. We sloten de brainstormsessies af door elkaar te interviewen over de betekenis van natuur in ons leven. Van de kleine (‘hoeveel planten heb je in huis?’) tot de meer grote vragen (‘wiens taak is het om voor de natuur te zorgen?’). De natuur gingen wij ook in: een vossenjacht over het landgoed, waarbij we een verdwaalde aap en uit de kluiten gewassen hommel tegenkwamen, hield de energie in de groep hoog.

In een zestal pitches schetsten de verschillende groepjes aan medewerkers van Utrechts Landschap hoe dé natuurorganisatie voor millennials er volgens hen uit zou moeten zien. Verschillende groepjes benadrukten dat financiële steun laagdrempelig zou moeten blijven – zonder te veel verplichtingen. Het is bovendien belangrijk om te laten zien wat er gebeurt met het geld. Maak impact zichtbaar. Ook zou de natuurorganisatie 2.0 duidelijker de urgentie van natuurbehoud kunnen overbrengen. Waar millennials zich veel bezighouden met het klimaat, waarvan de ijsbeer op een smeltende ijsschots de urgentie goed vertolkt, is natuur minder een thema dat leeft onder deze groep. Het belang van een sociaal aspect kwam tot slot in veel pitches terug. Millennials willen bij voorkeur ook iets terug voor hun inzet of donatie, het liefst gezelligheid en sociale contacten.

Ons heeft het Utrechts Landschap in ieder geval al laten zien wat een fantastische organisatie het is. Hopelijk volgen er nog veel andere millennials!

 

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten.