DKU denkt mee over de opschaling van BuurtMaaltijden

Toen de eerste lockdown in maart 2020 werd afgekondigd, betekende dat voor de meeste Nederlanders thuiswerken, op de bank hangen, puzzels maken en zuurdesembrood bakken. Maar niet voor Erwin van Asselt. Terwijl het hele land tot stilstand leek te komen, kwam Erwin juist in actie. Al op 17 maart verzamelde hij met behulp van vrijwilligers overgebleven voedsel van gesloten horecazaken en kookte er gratis gezonde maaltijden van voor inwoners van Overvecht. Zo ontstond BuurtMaaltijden, een burgerinitiatief dat in één jaar met behulp van 350 vrijwilligers zo’n 12.000 maaltijden bereidde, uitgroeide tot een stichting en ook nog de Utrechtse Vrijwilligerstrofee in de wacht sleepte.

Na deze vliegende start is BuurtMaaltijden nu klaar voor een volgende stap: ze willen niet meer compleet afhankelijk zijn van subsidies, maar zelf inkomsten genereren. Een verpakkingsvrije maaltijdenservice moet hiervoor de oplossing bieden, maar hoe vinden ze voor de pilot van deze service 300 deelnemers? Laat dat maar aan Denkkracht Utrecht over.

In een online Denklab verdiepten wij ons in BuurtMaaltijden, de gewenste doelgroepen en bespraken we met elkaar hoe het maatschappelijke en commerciële aspect in één organisatie samen gaat. Zo kropen we in de huid van student Anne-Fleur, ICT’er Wesley en de onlangs gescheiden Daan en ontwierpen de cover van de mei-editie van 2026 van ‘Business Magazine’. Bovendien kregen we de kans om in gesprek te gaan met de medewerkers en vrijwilligers die BuurtMaaltijden mogelijk maken. Zo kwamen we meer te weten over hun drijfveren en ervaringen.

In deze brainstorms werd niet alleen nagedacht over mogelijke campagnevormen, maar ook kritisch gekeken naar de pilot zoals BuurtMaaltijden hem voor zich ziet. Dit resulteerde in vijf pitches met verrassende ideeën. De doelgroepen werden uitgebreid van consumenten naar ook bedrijven, de ouderwetse strippenkaart maakte een comeback en één groepje stelde zelfs voor om niet 1 maar 5 verschillende pilots te organiseren. Iedereen was erover eens dat BuurtMaaltijden twee unique selling points heeft: als klant van BuurtMaaltijden maak je sociale impact, en je verkleint je voetafdruk, vanwege de verpakkingsvrije manier van werken. Hier werd dan ook door de meeste groepjes de focus op gelegd. BuurtMaaltijden werd aangeraden hun klanten steeds te laten zien aan welk goede doel ze bijdragen. Of dat nou door online verhalen of door een heuse BuurtMaaltijdenBBQ is.

We zijn heel benieuwd hoe BuurtMaaltijden zich de komende jaren gaat ontwikkelen en of onze ideeën daar een bijdrage aan zullen leveren. Wie weet genieten wij over een tijdje bij elk Denklab van een verpakkingsvrije lunch!

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten.