Hoe zorg je ervoor dat publiek en wetenschap elkaar vinden?

Vlucht MH370 van Malaysia Airlines verdwijnt op 8 maart 2014 van de radar. Waarschijnlijk is het vliegtuig in zee gestort. Een paar uur nadat het vreselijke nieuws bekend wordt, gaat de telefoon van oceanograaf Erik van Sebille. Het is een grote Australische krant waar hij al eens contact mee heeft gehad. Ze vonden zijn onderzoek naar de plastic soup en oceaanstromen eerder niet interessant genoeg. Nu ligt dat anders. Want oceaanstromen kunnen wel eens de sleutel zijn in de zoektocht naar het vliegtuig. Erik is plots overal te zien, van De Telegraaf tot CNN en The New York Times.

De case zoals Erik hem voorlegt bij de DenkkrachtCentrale (DKC) bij opdrachtgever Centrum voor Wetenschap en Cultuur (CWC) van de Universiteit Utrecht is een succesverhaal. Toch laat het ook zien hoe ingewikkeld het kan zijn om onderzoek op een goede manier onder de aandacht te brengen. En dat terwijl public engagement een steeds belangrijkere rol begint te spelen voor universiteiten. Daarom heeft het CWC een speciaal public engagementprogramma. Zij vroegen ons om mee te denken over de vraag: ‘Hoe zet je het CWC neer als expertisecentrum binnen de UU op het gebied van publieksactiviteiten?

Hiermee gingen vijf groepjes aan de slag in de grote vergaderzaal van het Universiteitsmuseum. En terwijl op de achtergrond de kreten van experimenterende kinderen uit het kinderlab klonken, begonnen de jonge professionals met de eerste brainstorms. Deze werden gevolgd door een lunch, een tweede brainstorm, om vervolgens op adem te komen tijdens een speurtocht in de Oude Hortus.

De groepjes presenteerden hun ideeën niet in een pitch, zoals meestal, maar in een video. Bij de eindvertoning werd de opdrachtgever getrakteerd op een aantal frisse ideeën aan de hand van aantal vermakelijke filmische meesterwerkjes. En genoeg verhalen voor de afsluitende borrel!

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten.