Cliëntenraad St. Antonius Ziekenhuis zoekt voeding vanuit achterban

Petra ligt maandelijks in het ziekenhuis en wil zelf bepalen wanneer ze te eten krijgt, Kim is van haar fietsgevallen en vindt dat ze een zakje M&M’s heeft verdiend, Sjoerd heeft suikerziekte en vindt dat de snoepautomaten in het ziekenhuis verwijderd moeten worden, Rob ligt al drie weken in het ziekenhuis en wil graag een biertje drinken, Kees vindt dat de AH to go ook eten naar patiënten in het ziekenhuis moet brengen, Katja wil graag een lactosevrije muffin en Bertje wil graag in de ochtend warm eten. Fictieve voorbeelden op het thema voeding, een belangrijk thema in het ziekenhuis en een van de vele thema’s waar de Cliëntenraad van het St. Antonius Ziekenhuis zich mee bezighoudt.

Collectieve belangen van de (potentiële) cliënt

Alle collectief gefinancierde zorginstellingen in Nederland hebben een Cliëntenraad die opkomt voor de collectieve belangen van de (potentiële) patiënt. De Cliëntenraad heeft de plicht zijn achterban goed te kennen en te weten wat er bij de patiënten leeft en speelt. Een lastige opgave, aangezien leden van de Cliëntenraad niet zijn gekozen en deze functie zo’n 2 uur per week als vrijwilliger vervullen.

Neem het voorbeeld van voeding. Probeer als de Cliëntenraad maar eens te achterhalen hoe je achterban denkt en hoe je kunt opkomen voor het collectieve belang. Om de Cliëntenraad te helpen bogen op zaterdag 5 oktober circa 25 young professionals het St. Antonius Ziekenhuis te Leidsche Rijn over de vraag: Hoe kan de Cliëntenraad het beste informatie vergaren over de cliënten, zodat zij de cliënten kunnen vertegenwoordigen?

Om erachter te komen hoe lastig het takenpakket van de Cliëntenraad is, begon de dag met een rollenspel. De groep werd verdeeld in vijf vertegenwoordigers en circa twintig cliënten. Alle cliënten kregen een briefje met daarop een aantal aanwijzingen. Aan de vertegenwoordiger de taak om zo goed mogelijk alle, zeer diverse belangen te behartigen. Een moeilijke taak: de ene patiënt wil gehoord worden, de ander wil met rust gelaten worden, de een wil alleen per brief contact, de ander wil via social media bereikt worden. Dit staat nog los van de inhoudelijke thema’s. Zoals een van de deelnemers, die de rol als vertegenwoordiger vertolkte, zei: “ik zie door de bomen het bos niet meer”.

Keuzes maken

Na de lunch gingen de deelnemers aan de slag met verschillende brainstorm-oefeningen. In teams dacht men na over de hoe de Cliëntenraad op de beste manier informatie kan vergaren. De ideeën waren divers van aard en werden aan het einde van de dag gepresenteerd aan de gehele Cliëntenraad, Luc Demoulin als vertegenwoordiger van de Raad van Bestuur, en collega’s van de afdeling Marketing & Communicatie en de Ondernemingsraad (OR).

Verschillende teams benadrukten dat er keuzes gemaakt moeten worden. Kies een aantal thema’s per jaar, kies een aantal doelgroepen per jaar en breng focus aan. Afhankelijk van het thema kan de informatie op een kwalitatieve of kwantitatieve manier verzameld worden. Een ander team kwam met een meer creatieve oplossing: gebruik parkeerkaarten, koffiebekertjes of patiënten-bandjes als communicatiemiddel. Zo vergaart de Cliëntenraad niet alleen informatie, maar wordt de Cliëntenraad ook zichtbaarder.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten.